Odpowied┼║

sciezka5.jpg
sciezka4.jpg
scie┼╝ka3.jpg
sciezka2.jpg
trasa.jpg

Jest du┼╝a szansa, ┼╝e ju┼╝ w maju zostanie zako┼äczony odcinek mi─Ödzynarodowego szlaku rowerowego Velo Baltica (R-10) z Mi─Ödzyzdroj├│w do granicy gminy ┼Üwinouj┼Ťcie. Trasa powstaje tu┼╝ nad samym morzem i wiedzie przez las na wydmach. Ze ┼Ťcie┼╝ki roztacza si─Ö pi─Ökny widok na Ba┼étyk. Nawierzchnia szlaku jest wykonana z kruszywa. Do spi─Öcia z sieci─ů niemieckich ┼Ťcie┼╝ek rowerowych brakuje jeszcze wa┼╝nego odcinka przebiegaj─ůcego przez gmin─Ö ┼Üwinouj┼Ťcie. Niestety, realizacja tej inwestycji zn├│w si─Ö op├│┼║ni.

Wszystko z powodu negatywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony ┼Ürodowiska, kt├│ra uwa┼╝a, ┼╝e przebieg ┼Ťcie┼╝ki i spos├│b jej wykonania mo┼╝e mie─ç szkodliwy wp┼éyw na tereny chronione Natura 2000. W┼éadze ┼Üwinouj┼Ťcia zapewniaj─ů, ┼╝e poprawi─ů projekt, tak aby inwestycja jak najmniej ingerowa┼éa w przyrod─Ö. Niedawno zawarto porozumienie z Urz─Ödem Morskim w Szczecinie w sprawie przebiegu i rodzaju nawierzchni drogi rowerowej. Ustalono ostateczny przebieg trasy, w tym wa┼╝ny odcinek ┼é─ůcz─ůcy gminy ┼Üwinouj┼Ťcie i Mi─Ödzyzdroje. Jak si─Ö dowiedzieli┼Ťmy, zosta┼é on wytyczony po dawnej trasie wojskowej napowietrznej linii elektrycznej. D┼éugo┼Ť─ç ┼Ťcie┼╝ki po stronie ┼Üwinouj┼Ťcia wyniesie ok. 6 km. Trasa ma by─ç bardzo atrakcyjna krajobrazowo. Po d┼éugich negocjacjach dopuszczono i uzgodniono mo┼╝liwo┼Ť─ç wykonania nawierzchni z mieszanki betonowej o odpowiedniej wytrzyma┼éo┼Ťci. Ma ona posiada─ç barw─Ö jasn─ů, wkomponowan─ů w krajobraz nadmorski.

- Urz─ůd Morski zaakceptowa┼é proponowan─ů nawierzchni─Ö utwardzon─ů. Uzgodniono, ┼╝e b─Ödzie to nawierzchnia betonowa a nie asfaltowa. Mamy nadziej─Ö, ┼╝e Regionalna Dyrekcja Ochrony ┼Ürodowiska zaakceptuje ustalenia.Uwa┼╝am, ┼╝e po┼é─ůczenie z Mi─Ödzyzdrojami powinno by─ç wykonane w podobnym standardzie jak do Ahlbecku. Ostatnie ustalenia budz─ů optymizm - uwa┼╝a Barbara Michalska, zast─Öpca prezydenta ┼Üwinouj┼Ťcia.

W praktyce do realizacji inwestycji potrzeba jeszcze zgody RDO┼Ü. Przedstawiciele tej instytucji odm├│wili udzia┼éu w spotkaniu ze ┼Ťwinoujskimi urz─Ödnikami. Miasto stoi na stanowisku, ┼╝e realizacja trasy rowerowej po korytarzu istniej─ůcej drogi le┼Ťnej, nie wp┼éynie negatywnie na obszar Natura 2000. Droga ta jest obecnie wykorzystywana do gospodarki le┼Ťnej oraz przez s┼éu┼╝by ochrony wybrze┼╝a. To d┼éugi, kilkukilometrowy odcinek o niezbyt wygodnej nawierzchni, prowadz─ůcy po duktach le┼Ťnych o nawierzchni naturalnej, piaszczystej lub ┼╝wirowej. Nie ca┼éy odcinek da si─Ö przejecha─ç rowerem, dlatego od wielu lat mieszka┼äcy i bran┼╝a turystyczna prosz─ů o jego modernizacj─Ö. Bez tej inwestycji ruch turystyczny mi─Ödzy nadmorskimi gminami i dalej do Niemiec nadal b─Ödzie bardzo ograniczony.

Podobny problem dotyczy kolejnego odcinka Velo Baltica z Mi─Ödzyzdroj├│w do Wise┼éki i dalej w kierunku Dziwnowa. Przebiega on przez Woli┼äski Park Narodowy. To niemal 10 km odcinek. Z bada┼ä ruchu wynika, ┼╝e jedynie po┼éowa rowerzyst├│w korzysta z wyznaczonego na terenie parku szlaku rowerowego. Pozostali jed─ů kr─Öt─ů, w─ůsk─ů i obci─ů┼╝on─ů ruchem drog─ů przecinaj─ůc─ů park. ┼╗eby zrealizowa─ç najwygodniejszy i najbezpieczniejszy wariant trasy konieczna jest pozytywna opinia WPN i zgoda Ministerstwa ┼Ürodowiska i Klimatu. W 2020 r. projektanci wyst─ůpili z wnioskiem o wydanie ÔÇ×zezwolenia na odst─Öpstwa od zakaz├│w" obowi─ůzuj─ůcych na terenie park├│w narodowych. Pozytywnego rozstrzygni─Öcia nadal nie ma.

- To kluczowy, bardzo oczekiwany i bardzo atrakcyjny fragment szlaku wybrze┼╝em Ba┼étyku. Mi─Ödzy Mi─Ödzyzdrojami a Dziwnowem s─ů pi─Ökne pla┼╝e, zjawiskowe klify, raj dla os├│b kochaj─ůcych aktywny wypoczynek. Dlatego chcemy jak najszybciej wybudowa─ç tu autonomiczn─ů, bezpieczn─ů drog─Ö dla rowerzyst├│w. Dzi─Öki temu b─Ödzie ona dost─Öpna dla wszystkich, tak┼╝e os├│b z ograniczon─ů sprawno┼Ťci─ů - przekonuje mi┼éo┼Ťnik podr├│┼╝y rowerowych, marsza┼éek wojew├│dztwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Na zdj─Öciu: Tak wygl─ůda nowa trasa z Mi─Ödzyzdroj├│w do granicy administracyjnej ┼Üwinouj┼Ťcia

Odpowiedz

  • Adresy internetowe s─ů automatycznie zamieniane w odno┼Ťniki, kt├│re mo┼╝na klikn─ů─ç.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki ko┼äca linii i akapitu dodawane s─ů automatycznie.

Wi─Öcej informacji na temat formatowania

J─Özyki

[] Najnowsze komentarze

Titel Autor Data
Holdu Pruskiego Anonim 28 mrz. 2018 - 19:39
Dyalise Anonim 15 st. 2018 - 18:36
Quappen kaufen Anonim 6 gru. 2017 - 20:25
Przysługa? Anonim 7 li. 2017 - 09:41
Co gorsza przyb─Öd─ů kolejne transporty siarki Anonim 28 pa┼║. 2017 - 09:21
Racja! Anonim 24 pa┼║. 2017 - 20:20

[] Najcz─Ö┼Ťciej czytane

granica portal.jpg

Mieszka┼äcy niemieckich land├│w granicz─ůcych z Pomorzem Zachodnim obawiaj─ů si─Ö fali migrant├│w zmierzaj─ůcych ze Wschodu w kierunku Europy Zachodniej. W ostatnim czasie niemieckie s┼éu┼╝by federalne zatrzymuj─ů du┼╝e grupy uchod┼║c├│w, kt├│re nielegalnie przekraczaj─ů granic─Ö na Odrze. S─ů to g┼é├│wnie Irakijczycy, Ira┼äczycy, Afga┼äczycy i Syryjczycy. Wi─Ökszo┼Ť─ç poprosi┼éa o azyl w Niemczech.

obwodnica 2.jpg

Do ko┼äca listopada firma PORR S.A. ma zako┼äczy─ç budow─Ö nowej obwodnicy wschodniej ┼Üwinouj┼Ťcia. Tempo prac jest dobre i wszystko wskazuje na to, ┼╝e termin wpisany w umowie zostanie dotrzymany. Na pocz─ůtek grudnia zaplanowany jest odbi├│r rob├│t, a to oznacza, ┼╝e jeszcze w tym roku droga mo┼╝e zosta─ç oddana do u┼╝ytku. Obwodnica u┼éatwi przejazd z tunelu w kierunku zachodniej cz─Ö┼Ťci ┼Üwinouj┼Ťcia. Koszt inwestycji to 41,2 mln z┼éotych brutto. Dofinansowanie z rz─ůdowych program├│w wynios┼éo 12 mln z┼é.

cbs2.jpg

Centralne Biuro ┼Üledcze Policji rozbi┼éo gang, kt├│ry okrada┼é pasa┼╝er├│w w poci─ůgach jad─ůcych ze ┼Üwinouj┼Ťcia. Ofiarami przest─Öpc├│w padali g┼é├│wnie obcokrajowcy. Podczas zatrzymania cz┼éonk├│w gangu znaleziono spore ilo┼Ťci pieni─Ödzy m.in. euro. Policja apeluje do ofiar gangu o kontakt. Poszkodowani mog─ů dzwoni─ç na specjalny numer telefonu (+48) 477 218 984.

portal tunel.jpg

Na budowie tunelu mi─Ödzy wyspami Uznam i Wolin trwa mro┼╝enie gruntu pod wyj┼Ťcia ewakuacyjne. To najbardziej skomplikowany proces podczas ca┼éej inwestycji. Ca┼éa operacja potrwa oko┼éo pi─Öciu miesi─Öcy. Grunt b─Ödzie mro┼╝ony roztworem o temperaturze do minus 35┬░ Celsjusza. To du┼╝e wyzwanie dla wykonawcy. Wymaga bowiem przebicia si─Ö poza obudow─Ö tunelu. Wyj┼Ťcia ewakuacyjne b─Öd─ů si─Ö znajdowa┼éy tu┼╝ pod jezdni─ů. W razie awarii, po┼╝aru, czy innych gro┼║nych zdarze┼ä mo┼╝na si─Ö nimi wydosta─ç na zewn─ůtrz tunelu.