Odpowied┼║

terminal promy

Wzrasta potencja┼é przewozowy terminalu promowego w ┼Üwinouj┼Ťciu. W jego ofercie pojawi┼é si─Ö dziesi─ůty ju┼╝ prom ┼é─ůcz─ůcy kurort ze Szwecj─ů. Nowy przewo┼║nik ÔÇô niemiecki armator TT-Line ÔÇô uruchomi┼é po┼é─ůczenie do Trelleborga. To w┼éa┼Ťnie dzi─Öki rozbudowanym kontaktom ze Skandynawi─ů terminal skutecznie opar┼é si─Ö skutkom kryzysu gospodarczego. ┼Üwiadczy o tym ilo┼Ť─ç prze┼éadunk├│w tzw. drobnicy promowej. W 2012 roku przetransportowano do Skandynawii ponad 508 tysi─Öcy pojazd├│w i 6,4 mln ton ┼éadunk├│w.

Promy zabra┼éy na pok┼éad prawie 0,8 miliona pasa┼╝er├│w. Rok 2013 zako┼äczy┼é si─Ö kolejnym wzrostem. Przewozy samochod├│w ci─Ö┼╝arowych do Ystad i Trelleborga wzros┼éy o ponad 7 procent, natomiast ilo┼Ť─ç ┼éadunk├│w liczona z wag─ů pojazd├│w wynios┼éa 6,6 miliona ton. Por├│wnuj─ůc wyniki ┼Ťwinoujskiego terminalu do przewoz├│w realizowanych na po┼é─ůczeniach promowych innych linii ba┼étyckich, gdzie obserwowana jest stagnacja lub nawet regres, wida─ç wyra┼║ny wzrost prze┼éadunk├│w.

- Dzieje si─Ö tak, dzi─Öki ilo┼Ťci prom├│w p┼éywaj─ůcych pomi─Ödzy ┼Üwinouj┼Ťciem a portami Ystad i Trelleborg. Ich ilo┼Ť─ç pozwala na stworzenie wirtualnego mostu pomi─Ödzy Polsk─ů a Szwecj─ů - m├│wi Karolina Bierdzi┼äska z zarz─ůdu Morskich Port├│w Szczecin-┼Üwinouj┼Ťcie.

Obecnie terminal szykuje si─Ö do przyjmowania wi─Ökszych prom├│w. Budowane jest specjalne stanowisko, kt├│re umo┼╝liwi przyjmowanie jednostek o d┼éugo┼Ťci nawet 220 metr├│w. Inwestycja b─Ödzie kosztowa─ç 153 mln z┼é, z czego 71 mln z┼é pochodzi z funduszy unijnych. Nowe stanowisko ma zosta─ç oddane do u┼╝ytku jeszcze w tym roku. Plany terminalu na kolejne lata s─ů ambitne. Ju┼╝ teraz my┼Ťli si─Ö przystosowaniu infrastruktury do obs┼éugi transportu intermodalnego (przew├│z ┼éadunk├│w wykorzystuj─ůcy wi─Öcej ni┼╝ jeden rodzaj transportu), mi─Ödzy innymi poprzez po┼é─ůczenie stanowisk promowych nr 5 i 6. Ma to nast─ůpi─ç w latach 2015-2018. Szacunkowy koszt modernizacji wyniesie 127,8 mln z┼é.

Obecnie Terminal Promowy w ┼Üwinouj┼Ťciu jako jedyny w Polsce (oraz jeden z 8 na Ba┼étyku) obs┼éuguje promowe przewozy kolejowe. Dzi─Öki odpowiedniemu uk┼éadowi tor├│w, a tak┼╝e ilo┼Ťci i wielko┼Ťci plac├│w mo┼╝e by─ç z powodzeniem przystosowany do prze┼éadunku jednostek transportu intermodalnego. Ma to du┼╝e znaczenie dla ┼Ťwinoujskiego terminalu, kt├│ry chce wykorzysta─ç swoje po┼éo┼╝enie na najkr├│tszej drodze ┼é─ůcz─ůcej Skandynawi─Ö ze ┼Ťrodkow─ů i po┼éudniow─ů Europ─ů. Mo┼╝e on z powodzeniem spe┼énia─ç rol─Ö autostrady morskiej b─Öd─ůcej elementem korytarza tranzytowego p├│┼énoc-po┼éudnie, biegn─ůcego z po┼éudnia Europy, m. in. przez W─Ögry, Polsk─Ö do Skandynawii. Dostrzegaj─ů to coraz wi─Öksi gracze na rynku przewoz├│w promowych. W ubieg┼éym roku na lini─Ö ┼Üwinouj┼Ťcie-Ystad z promem Baltivia wesz┼éa Polska ┼╗egluga Batycka (Polferries), kt├│ra przenios┼éa go z trasy Gda┼äsk-Nyn├Ąshamn. Teraz pojawi┼é si─Ö kolejny armator TT-Line. Obecnie najwi─Ökszym operatorem promowym w ┼Üwinouj┼Ťciu jest sp├│┼éka Unity Line.

W ┼Ťwinoujskim terminalu pracuje oko┼éo 90 os├│b. Jego w┼éa┼Ťcicielem jest sp├│┼éka akcyjna Polskie Terminale. Posiada 5 nabrze┼╝y z ruchomymi rampami przystosowanymi do obs┼éugi prom├│w kolejowych, kolejowo-samochodowych, pasa┼╝erskich i ro-ro (mieszanych). Na ka┼╝dym mo┼╝na obs┼éu┼╝y─ç do 5 statk├│w na dob─Ö.

Fot. ZMPSiŚ

Odpowiedz

  • Adresy internetowe s─ů automatycznie zamieniane w odno┼Ťniki, kt├│re mo┼╝na klikn─ů─ç.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki ko┼äca linii i akapitu dodawane s─ů automatycznie.

Wi─Öcej informacji na temat formatowania

J─Özyki

[] Najnowsze komentarze

Titel Autor Data
Holdu Pruskiego Anonim 28 mrz. 2018 - 19:39
Dyalise Anonim 15 st. 2018 - 18:36
Quappen kaufen Anonim 6 gru. 2017 - 20:25
Przysługa? Anonim 7 li. 2017 - 09:41
Co gorsza przyb─Öd─ů kolejne transporty siarki Anonim 28 pa┼║. 2017 - 09:21
Racja! Anonim 24 pa┼║. 2017 - 20:20

[] Najcz─Ö┼Ťciej czytane

portal deweloperzy.jpg

Ekolodzy i architekci krajobrazu alarmuj─ů. Za kilkana┼Ťcie lat nie b─Ödzie ju┼╝ dziewiczych pla┼╝ na polskim Wybrze┼╝u. Takich miejsc, gdzie mo┼╝na wypocz─ů─ç na ┼éonie natury z dala od zgie┼éku i tysi─Öcy turyst├│w. Wszystko przez deweloper├│w, kt├│rzy buduj─ů apartamentowce na pot─Ög─Ö. W ┼Üwinouj┼Ťciu praktycznie wszystkie dzia┼éki w dzielnicy nadmorskiej w stron─Ö falochron├│w s─ů sprzedane. Tam, gdzie do tej pory r├│s┼é las, dzi┼Ť powstaj─ů ogromne kompleksy hotelowo-apartamentowe.

sauny portal.jpg

Mi┼éo┼Ťnicy saun mog─ů od pi─ůtku, 4 pa┼║dziernika br., korzysta─ç z bardzo ciekawej oferty Term Ba┼étyckich w s─ůsiedzkim Ahlbecku. Mowa o kolejnym cyklu Nocnych Saun. Odbywa si─Ö on od pa┼║dziernika do kwietnia w ka┼╝dy pierwszy pi─ůtek miesi─ůca w godzinach 21:00 ÔÇô 24:00. W tym sezonie Nocna Sauna jest organizowana pod has┼éem ÔÇ×Noc nad morzemÔÇŁ.

rowery portal.jpg

33,3 ÔÇô dok┼éadnie tyle kilometr├│w dr├│g i ┼Ťcie┼╝ek rowerowych istnieje obecnie w ┼Üwinouj┼Ťciu. Tak─ů informacj─Ö poda┼é niedawno ┼Ťwinoujski Urz─ůd Miasta. To sporo jak na polskie warunki, ale w por├│wnaniu do Niemiec nie ju┼╝ tak dobrze. Tymczasem ┼Üwinouj┼Ťcie ma doskona┼ée warunki dla turystyki rowerowej. Miasto wci─ů┼╝ nie potrafi jednak wykorzysta─ç tego potencja┼éu. Przyk┼éadem jest trasa R-10 do Mi─Ödzyzdroj├│w, kt├│ra w praktyce istnieje tylko na papierze. Przez wiele lat nikt nie jest w stanie lub nie chce rozwi─ůza─ç tego problemu. Ma by─ç jednak nieco lepiej.

reflektor portal.jpg

Muzeum Obrony Wybrze┼╝a w ┼Üwinouj┼Ťciu, kt├│re mie┼Ťci si─Ö w Forcie Gerharda do┼éo┼╝y┼éo do swojej kolekcji pot─Ö┼╝ny reflektor przeciwlotniczy zasilany agregatem BMW. To jedyny taki eksponat w Polsce i jeden z niewielu zachowanych w Europie. Wa┼╝y blisko 10 ton, pochodzi z czas├│w II wojny ┼Ťwiatowej, a do Polski przyjecha┼é prosto z ko┼éa podbiegunowego!